Followers

Friday, December 31, 2010

apabila tangan mendahului..

assalamualaikum!hahaha hepy new year,welcome 2011!..sekarang ni mesti semua orang tengah pk pasal azam baru kan?kan?haha..aku pun ada azamsss(plural ye azam sbb byk sgt) jugak and hope sangat la trtunai...tahun baru nie rasa-rasanya dah ready kot nk hadapi anythings..perkara yg aku tahu ape yg bakal jd..so mmg da ready sangat-sangat..aku pun da amek ala2 precautions steps..huhhu (entry kali nieyh sgt pndek)

Thursday, December 30, 2010

saya SAYANG awak


Awak tak tahu saya kenal awak lagi awal dari awak kenal saya.Awak tak tahu saya terlebih dulu suka memerhati awak.Awak tak tahu saya tahu banyak pasal awak sebelum awak kenal saya.Kali pertama saya tengok awak, saya tahu saya tidak akan berkesempatan untuk menjadi kawan awak.Kali pertama saya tengok awak, saya tahu saya tidak akan dapat berbicara dengan awak.Lama juga saya memerhati awak dari jauh. Saya tengok awak ketawa. Saya tengok awak senyum. Sya tengok awak marah. Dalam hati saya selalu bertanya bila saya akan ada peluang tersebut.Peluang untuk bercakap dengan awak.
Awak tegur saya .Awak cakap dengan saya. Time tu hepy giler.Macam nak announce je dekat semua orang yang awak tegur saya tapi saya tahu siapa saya. Saya tak macam kawan-kawan awak.Kali pertama saya cakap dengan awak.Kali pertama saya dapat tengok awak secara dekat.Best sangat.Masa tu,nak cakap dengan awak pun malu-malu lagi.Biase la,first time awak.Awak tak tahu ape yang saya rasa masa tu.
Tak sangka kan saya dan awak kawan.Tak sangka kan saya dan awak boleh bergelak ketawa sama-sama. Tak sangka kan saya boleh merajuk dengan awak. Tak sangka kan saya dan awak boleh berjalan sekali.Tak sangka kan awak segala-galanya bagi saya pada masa itu.
Tapi,setiap pertemuan pasti ada pengakhirannya.Kalau boleh saya tak nak ianya berakhir.Kalau boleh saya nak kekal kawan yang ada di sisi awak.Kalau boleh saya nak terus ada dekat dengan awak.Tapi saya tahu ianya mustahil.Saya dan awak takkan pernah kekal.Awak ada haluan awak sendiri.Saya ada haluan saya sendiri.Sebab tu saya tak harapkan awak dan saya akan berjumpa lagi.Itulah perkara yang saya tanamkan dalam diri saya.
Tapi tak sangka saya boleh jumpa awak kembali.Awak layan saya sama macam dulu..Tapi tak de lagi dah main-main macam dulu.Sekali sekala saya atau awak selalu ungkit balik perkara yang kita yang dulu.Best kan?
Awak perasan tak saya selalu cite dekat awak.Awak perasan tak,bila saya hepy,saya cari awak.Awak perasan tak,bila saya sedih saya cari awak.Awak perasan tak bila saya takut saya cari awak.Awak perasan tak bila saya rasa down sangat-sangat saya cari awak.Awak perasan tak bila saya ada masalah saya cari awak. Awak perasan tak,bila saya keseorangan saya cari awak awak.Bak kata semuanya awaklah.Awak perasan tak?Kenapa saya cari awak?Sebab saya rasa saya dan awak ada chemistry.Saya dah cuba buat semua tu dekat orang lain tapi tak sama macam awak buat kat saya.Sebab tu saya rasa saya perlukan awak dalam hidup saya.Awak macam Superman dalam hidup saya.
Tapi,makin lama saya rasa saya dan awak makin jauh.Awak tahu tak masa tu saya rasa kehilangan sangat-sangat.Saya nak awak tapi saya tak tahu macam mana cara.Saya harap sangat awak akan kembali menceriakan hari-hari saya.Hidup saya tak tentu arah.Saya hilang seorang teman.Saya hilang seorang penyelamat saya.Saya hilang seorang kaunselor saya.Saya rasa saya berada seorang diri.Masa itulah saya rasa tertekan sangat.Awak tak tahu.Awak sekarang nak pergi jauh.Jauh dari sini bermaksud jauh dari saya.Saya tak tahu macam mana saya nak hidup tanpa awak.Saya tak tahu bila saya dan awak akan bertemu kembali.Adakah saya perlu tanamkan kembali saya dan awak memang tak akan pernah kekal sama macam saya buat dulu.Masa saya tahu saya bakal kehilangan awak.Tapi sekarang saya tahu saya bakal kehilangan awak buat selama-lamanya.Saya memang akan kehilangan awak.
.Kalau boleh saya nak cakap dekat awak, “plez jangan pergi dari hidup saya.Saya sayang awak.Saya nak awak selalu ada disisi saya.”Tapi saya tahu saya tak mampu.Sebab saya bukan siapa-siapa pada awak.Apa hak saya kerana saya dan awak membesar sebagai teman sepermainan sahaja.Last kali,saya juz dapat doakan awak.Semoga awak berjaya dalam lampangan hidup awak.Lagi sekali saya nak cakap saya sayang awak.Saya sayang awak sangat-sangat.





tentang kita

***************
TENTANG KITA
Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Untuk hapuskan semua
Sepi di hati
Ada cerita tentang aku dan dia
Dari kita bersama
Saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka
Saat kita tertawa
Teringat di saat
Kita ketawa bersama
Ceritakan semua tentang kita
Ada cerita tentang aku dan dia
Dari kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka
Saat kita tertawa

Wednesday, December 29, 2010

masya allah..

entry kali ini simple je..juz nk cte..hahahahaha best la plak kn..huhuhu.Td tngok emel..dalam beratus2 emel,trbaca la pasal satu kisah nie..
Alkisah berbunyi bergini,sebelum itu ini adalah kisah benar dan memang benar2 berlaku.Diceritakan kembali oleh seorang ustaz.

Ustaz tersebut ditugaskan untuk memandikan seorang mayat selepas mayat tersebut tidak dituntut oleh ahli keluarga.Jam ketika itu menunjukkan pukul 4 pagi.Ustaz itu menyelak kain muka mayat tersebut.Muka mayat tersebut putih saje tetapi lama kelamaan menjadi hitam.Ustaz tersebut hairan.Pelbagai persoalan mula menerjah fikirannya.Ustaz itu berfikir,mesti ada perkara yang telah dilakukan oleh pemuda tersebut menyebabkan keadaannya menjadi sebegitu rupa.

Terdapat seorang mak cik yang melalui lorong berkenaan.Ustaz tersebut nampak wanita tersebut lalu bertanyakan tujuannya kesini.Rupa-rupanya wanita tua tersebut ingin menuntut mayat anaknya.Ustaz tersebut membawa wanita tersebut melihat mayat yang tadi untuk dibuat pengecaman.Wanita tersebut berkata,"iniah anak makcik tapi dia putih.".Lalu ustaz tersebut bertanya kembali "adakah benar ini anak mak cik?"Wanita tersebut berkata "Ya," lalu berlari keluar dengan teresak-esak.

Pantas ustaz tersebut mendapatkan wanita tersebut kerana dia pasti wanita tua itu pasti mengetahui.Selepas dipujuk berulang kali,barulah wanita tersebut membuka mulut untuk berbicara.

"Dia anak yang baik.Taat kepada kedua ibu bapa.Apa saja yang disuruh oleh ibu bapanya,pasti dia akan buat.Jika disuruh pergi ke kedai,cepat2 dia akan pergi tetapi.."wanita tersebut berhenti dari meneruskan bicaranya..

"Bila dikejutkan untuk solat,dia akan marah2.dia akan menengking dan tidak mahu melakukan solat.Jika dikejutkan untuk membuat perkara lain,dengan pantasnya dia akan membuat,"wanita tersebut menangis teresak-esak.

Kesokan harinya,ustaz tersebut menghubungi keluarga pemuda tersebut.Kebetulan pemuda tersebut mempunya  anggota keluarga yang tingal di K.L.Selepas dihubungi,ustaz tersebut menceritakan seorang wanita tua yang datang.Keluarga tersebut meminta ustaz tersebut menerangkan bentuk fizikal perempuan tua tersebut kerana tidak mungkin ibu kepada pamuda tersebut kerana ibunya telah lama meninggal dunia.

Ustaz tersebut pelik memikirkan perkara tersebut..habis siapakah wanita tersebut??apa yang dubuatnya pada puku 4 pg ketika itu??

Monday, December 27, 2010

Sahabat

**********
SAHABAT

Ingin aku singkap kembali kenangan lama agar bersemi
Ingin kuulangi kisah manis agar terus bersemadi
Ingtlah aku sebagai rakanmu
Kenanglah aku dalam doamu
Begitu indahnya kisah dahulu
Engkau sebagai temanku
Apabila engkau terjaga
Satukanlah harapanku denganmu
Kerna ianya bakal berpadu
Mimpi sepenuhku yang setia
Layarkanlah impian doamu
Sesungguhnya aku masih mengingatimu
sebagai kawan rakan dan teman
Semoga kita diberkati Allah
Kudoakan kepadamu
Ya Allah
Agar bahagia di dunia dan akhirat
Sahabat..

Thursday, December 23, 2010

* * sayangi mereka selagi hayat masih ada * *

Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...
Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital...
Tapi kiter berkeras juga pujuk..
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...
Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak...
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...
Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr...
Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital...
Nurse tengah balut mak dengan kain putih...
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak...
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...
Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...
Mak...
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...
Takder orang yang bangun lagi...
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak...
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya...
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...
Kiter cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...
Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

http://www.iluvislam.com/

Noktah cinta

.........................
NOKTAH CINTA 1

"Alia,ada orang nk kenal dengan kau.Kau nak tak?"Umi memecahkan suasana yang serba sepi.Ketika ini mereka sedang mempelajari Bussines Mathematics kerana akan ada kuiz keesokan harinya.Alia ligat mengiran angka-angka yang tercatat dalam kertas soalan.
"Alia,dengar tak aku cakap ni?" Umi menarik tangan Alia.
"Apa?" Alia bertanya tetapi matanya masih lagi fokus kepada soalannya.
"Ada orang nak kenal dengan kau.Kau nak tak?" Umi menugulang semula soalannya tadi.Geram hatinya apabila soalan yang tadi itu tidak berjawab.
"Ermm..siapa mamat tu?"Alia bertanya sekadar ingin mengambil hati rakannya yang nampak begitu teruja untuk bercerita.
:Kawan Zain.Satu kelas dengan dia"
"Ermm?" kening Alia terangkat seperti sedang memikirkan sesuatu.
"Mana dia tahu pasal aku?" hairan juga.Tiada angin tiada ribut.Tiba-tiba ingin berkenalan.
"Aku selalu cerita pasal kau.Time aku keluar dengan Zain,kawan dia pun ada juga.Alif nama dia.So secara tidak langsung dia kenal kau lah.Paham?"panjang lebar umi menerangkan tetapi satu pun tidak masuk dalam kepala Alia.Dia lebih menumpukan kepada margin cost,total cost,margin revenueyang akan keluar dalam soalan esok.
"Ermm.OK," mata Umi macam tidak percaya mendengar apa yang dicakapkan oleh Alia tadi.
"Betul ke apa yang kau cakap ni?"Umi bertanya seperti tidak percaya.
"Apa?" Alia seperti lagaknya,slumber!
"Kau nak kenal dengan mamat tu ke?" soal Umi dengan pertayaan yang lebih jelas.Straight to the point.
"Apa hal pulak ni?Tak de lh..aku cakap OK.Soalan kau tu aku dah tolong jawabkan.Nah,ambik jawapan!Tak paham tanya.OK?Arosso?"Alia menyerah kertas jawapan itu kepada Umi.Umi hanya mencebikkan mulutnya tanda tidak puas hati.

Laksa kedah

Resepi first yang aku belajar masak.Senang kot..hahahaha
........................

LAKSA

Bahan-bahan

Kuah :
Ikan yg direbus
Air rebusan ikan
Asam keping
Cili yg sudah di blend
Daun cenehom
Bunga 'ala2 jantung pisang'
garam secukup rasa

Hiasan :
Cili hijau/cili padi
Bawang besar
Daun salad
Telur rebus
Limau nipis
Timun
(dipotong halus)

Instructions :
1.Sediakan kuah.Campur semua bahan-bahan kuah.Asam keping jangan terlalu banyak.Sekuarng-kurangnya tiga keping sudah memadai.Masak sehingga kuah mendidih

2.Rebus laksa sehingga lembut

3.Bahan-bahan hiasan dipotong halus kecuali untuk telur dan bawang.Bawang dipotong nipis.Telur sesuka hati.

4.So jadi la laksa..heheheehehe senang kan??SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERAMAL...
sangat mengancam buat penggemar laksa..heeee

Tuesday, December 21, 2010

* * LA TAHZAN * *

Kenapa kita mesti bersedih tentang perkara yang lalu?

Kenapa kita masih lagi mengingati kenangan-kenangan yang pahit dan manis?

Adakah hari kita hanya dipenuhi dengan hari-hari yang sudah berlalu?

Adakah kita sudah tidak mampu bangun semula setelah kita jatuh di masa yang lalu?

La tahzan..

Kerana hari-hari yang dilalui adalah milik kita

Hari ini kita yang mencorakkannya

Apakah masih perlu diberi kesempatan perkara yang lalu untuk mencorakkannya?

Ayuh..

Bangunlah..

Sedarilah bahawa anda sudah tertinggal dibelakang dengan mengingati perkara yang lepas

Sedarlah hari ini untuk anda!

..SeAnDaInYa aKu dIbEnArKaN UnTuK BeRbIcArA..

seandainya aku dibenarkan untuk berbicara

ingin sekali untuk aku lafazkan

walaupun cuma sekali

tetapi

aku tidak berdaya

kerana aku merasakan kita sangat berbeda

tidak seperti aur dan tebing

yang saling memerlukan

aku ibarat melukut di tepi gantang

sekadar cuma untuk memerhati

adakah ini takdir untuk ku

andai ini takdir Nya

aku terima dengan hati yang terbuka