Sunday, January 16, 2011

DEODORAN TIMBULKAN TSUNAMI

Kita pasti tersenyum membaca tajuk ini.Mungkin ada yang hairan membaca tajuk ini.Aku pun tidak terkecuali turut hairan membaca tajuk ini.Macam mana deodorant boleh mengakibatkan tsunami.Ahh,imposible!Mari kita kaji..(jeng..jeng..jeng..)
Hampir semua deodorant termasuk pewangi di dalamnya menggunakan klorofluorokarbon(CFC). Peti ais, hairspray,cat,etc..menggunakan CFC.Pada umumnya,CFC akan menghasilkan dua reaksi.
Menghasilkan aerosol , iaitu cairan yang berubah menjadi sepasruh gas.Inilah yang kemudiannya dipakai sebagai deodoran ataupun pewangi. Aerosol dapat disembur lebih praktis.Semua orang menjadi senang, kerja pun menjadi lebih mudah.Aerosol pun boleh menyerap suhu.Ertinya ia boleh mengambil panas dari lingkungan lalu mengubahnya menjadi dingin sehingga sesuai jika digunakan dalam peti ais atau air conditioner.Inilah yang dinamakan reaksi penambahan entropi.
Kita likat kesan kimianya.Penggunaan CFC yang berlebihan boelh mengakibatkan terjadinya penipisan ozon dan kebocoran gas.Kita semua mengetahuinya.Satu atom CFC dapat menghancurkan 10.000 molekul ozon.Kebocoran lapisan ozon mengakibatkan sinar ultra violet menerobos ruang angkasa tanpa disaring terlebih dahulu.Jadi,suhu udara menjadi panas dan berlaku pencairan ais di kutub.
Ketika terlepas ke udara,CFC akan mencari tempat yang memiliki gravity yang paling ringan, iaitu di kutub.Kesannya,lapisan ais di kutub akan cair akibat terkena radiasi matahari yang sangat kuat.Cairnya lapisan ais mengakibatkan penambahan kepada air laut.
Di bawah samudera yang terbentang luas,kerak-kerak bumi bertasbih dengan terus berjalan.Mereka mendapat tekanan dari magma yang ada di perut bumi untuk berjalan membentuk plat-plat yang stabil.Dengan adanya peningkatan air,automatic terjadi peningkatan kepada tekanan.Pergerakan plat-plat bumi menjadi lebih laju.Plat laut dan plat benua akan bertemu dengan kelajuan melebihi normal.Terjadinya tempat pertembungan yang kebih dasyat.Akibatnya terjadilah gempa bumi yang dasyat dan menimbulkan kesan tsunami.Disinilah hubungan antara deodorant dengan tsunami di link kan.

No comments: