Sunday, September 1, 2013

PETUA ORANG-ORANG TUA

ASSALAMUALAIKUM :)))

Lagi sekali kita bertemu..kihkihkih! :))) berkenaan dengan tajuk di atas.. i didnt confirm which one is right. either petua orang-orang tua OR petua orang tua-tua. Almaklum laaa.. aku neh sudah lama tinggalkan alam persekolahan. bahasa melayu pun dah jadi tunggang langgang dah nei ha, makin menjadi-jadi kemelampaun bahasa melayu aku nie.

Aku terpikir la kan pasal petua-petua orang-orang dulu nie kan . cerita nya pasal aku potong ubi nak buat inti karipan la siang tadi kan.. orang dulu-dulu pesan jangan potong buah dari bawah.. lebih baik mula kn dari kepala dulu.. SEBAB takut nanti bersalin nanti keluar kaki dulu baby tu.. SONGSANG la senang cerita. tak ke naya. Aku nie pulak jenis tak perasan buah nya mana kepala mana ekor.. jadi aku main bedal je lah mana yang aku nak start dulu. Banyak kali jugak la kena tegur dengan mak. Ada jugak sorang member nie ..jenis ikut petua jugak . nak bukak kotak pun start dengan kepala dlu,, tak bukak dari bawah.. aku pulak..mana senang dan mudah aku bukak je tak kira lah dia kepala ke..dia bontot ke ,, Tapi dalam hati takut jugak kn kot-kot terjadi.. aku terberanak songsang nanti. mau haru jugak nnati.. *ngeri*

Apa lagi eh petua orang-orang dulu? Aku rasa banyak gila kot TT______TT macam contoh dia

1) jgn makan dan minum dalam bekas besar, nanti lahir baby.. baby mulut ala-ala Ning Baizura
2)jgn ketuk periuk nasi dengan senduk,,nanti rezeki tak masuk
3) jgn menyanyi dalam dapur,,nanti kahwin dengan orang tua
4)jgn makan sambil riba pinggan ,,nanti kena tanggung anak orang
5) jgn makan dekan bendul, nanti lambat kahwin
6)jgn lambung kain, nanti harimau masuk kampung
7)jgn potong kuku tengah malam sbb TAK TAU . mak aku tak cakap pun kenapa
8)jgn jahit baju dekat badan  sendiri. nanti SEBAB dah lupa
9)jgn makan tengkuk ayam .. nnt bersanding kepala senget

aku dah tak ingat la macam-macam jangan tu . tu kebanyakan yang aku buat laa tu and mak aku tegor ..hihihiii but SERIOUSLLLLLYYY.. memang aku terpikir,, what point kita ada sesemua nie.. kadang-kadang rasa macam tak masuk akal..kadang-kadang tu sangat menakutkann phewwwwww tapi bila aku dengar mak aku cakap tu.. dalam hati tak paaa... ada sebab dan akibat.. padahal mulut dok tanya KENAPA.KENAPA.KENAPA??

penat daaa otak aku nak berfikir pasal masalah negara neh.. apa apa pun follow lah selagi mana dia tak langgar SYARIAH ISLAM :) check it outttt ,, salammmmm :))))


No comments: