Wednesday, October 5, 2011

i' back

setelah lama aku meninggalkan akhirnya aku mengakhiri segalanya dengan bait-bait tulisan ini. Tugasku sebagai pelajar sudah selesai.. hanya pada Nya aku memohon dan bertawakal semoga apa yang dipinta Insya Allah akan dihajati..


satu perjalanan yang jauh,, pengalaman yang baru..


"anak-anak umpama pisau.ibu bapa yang akan menajamkan nya..maka di hantarnya pergi kesekolah untuk menjadi orang yang bijak pandai dalam ilmu pengetahuan,, bukannya pandai dalam aspek yang lain.mencuri.. minum arak and etc.."


"anak yang sulung perlu dididik dengan sebaiknya kerana akan menjadi ikutan untuk adik-adik yang lain.. jika dia nya tidak berjaya... adik-adik yang lain mengikut untuk tidak berjaya..jika dia berjaya,adik-adiknya akan mengikut untuk berjaya.. sebab itu ayah mendidik anak yang sulung dengan tegas"


"anak-anak ayah orang yang terpilih..ayah merancang dan Allah menetapkan dalam landasan yang betul.."


" sayangkan besi buruk lebih dari seorang anak.. anak dibiarkan main di bawah panas matahari.. kereta dibiarkan berteduh di bawah bumbung,,apakah besi buruk itu lagi bernilai dari seorang anak..anugerah dari Allah..sehingga kereta dipentingkan dari anak "

 ayah.. 
4 Oktober 2011





No comments: