Sunday, February 8, 2015

Jimat Poket

Assalamualaikum

Hye korang-korang sekalian :)

Hari ni aku bercerita berkisar dengan jimat poket. Iye laaa sekali aku check baki akaun aku. Gulpppp! Terus telan air liur. Harini baru berapa hari bulan tapi baki yang tinggal dah ala-ala hujung nyawa sudaaa sobs sobs sobs

Aku sebenarnya dah lama teringin berazam bercita-cita berkehendak untuk menyimpan atau punya duit lebih di setiap hujung bulan. Memang di akui lah aku agak sedikit boros dalam berbelanja :(

Aku harap dengan apa yang aku tulis dekat sini moga-moga menjadi peringatan untuk diri aku dan jugak orang lain. *menanngis lagi*

# Yang pertama

Peruntukkan sebannyak 10% daripada gaji anda untuk simpanan. Dilarang untuk menyimpan kemudian digunakan semula ketika anda sesak.



Ehsan Cik Google

*Thats one aku buat tp aku mesti akan guna at the end nyaaaa. Menangis lagi 

# Yang Kedua

Tetapkan tabung untuk sesuatu perkara. Contoh dekat sini macam korang provide satu tabung untuk travel. Lagi satu tabung untuk kahwin ke. Untuk pegi haji ke, Ha macam tu laaa.

Ehsan Cik Google
*Aku cuba untuk anda satu tapi sampai sekarang masih belum ado. Adeeyyhh 

# Yang ketiga

Yang ni agak femes kalau korang tengok dekat facebook. Hee Pasal simpanan hijau atau simpanan oren. atau simpanan Purple. Heh apa tu kan? Hijau refer to RM5-00, Oren refer to RM20-00 and Purple refer to RM100-00. Hebat youuu kalau ada simpanan purple tuuu.. HAHA! First sekali korang set kan which colour yang korang nak. Kalau korang dh decide untuk pakai simpanan oren then korang proceed. Bila ada je or bila korang dapat saja duit rm20-00 nie . tak kisah la dari mana . dari mesin atm ke balanace rm50-00 korang ke or whatsoever korang kena cepat-cepat allocate atau letak jauh-jauh duit tu. Masukkan dekat dalam tabung then korang boleh laaa kumpul and namakan dia simpana oren.

Ehsan Cik Google

* yang ni aku berjaya, Aku ada simpanan oren dengan simpanan hijau, Moga-moga berkekalan hendaknya. HAHA! 

# Yang keempat

Harus laaa bawak bekal kan :) Aku dulu memang bawak bekal pegi keje. Siap ada beg lagi untuk letakkan bekal aku tuuu, Kenkadang aku masak nasi goreng laa..mee goreng laaa.. bihun goreng laaa.. kenkadang tu buat sandwich. See betapa rajin nya aku buat semua tu. Tunggang langgang kat dapo dari pukul 7 pagi. Buat untuk breakfast dengan lucnh terus. Memang jimat la duit sebab untuk barang basah dalam below 100-00 and korang dapat buat bekal untuk dua minggu, Jimat tak? haha

Ehsan Insta Aku HAHA
*Tapi sekarang tidak lagi kes aku tengah diet kan. So benda carb ni aku memang tak makan. Insya allah aku akan proceed untuk makan sup ayam je hari-hari. Krikk krrikk krrikkk 

setakat itu saja lah kot tips aku . okeh korang. Selamat beramal. If ada lagi tips yang korang praktikan. Sila tnggal kan komen di bawah untuk panduan kita bersama. Peace!

1 comment:

Unknown said...

Sedap tengok mi goreng tuu..hehe.