Saturday, December 31, 2011

tips nak menghilangkan rasa MENGANTUK

   arghhh,tetibe je kan nak update pasal ni.. huh..  yang tengah study..yg tengah bertungkus lumus..bergelut bertempur dengan buku kan..tetibe je terasa mengantuk... baru nak mula menghafal definition.. terus je  argghhh.. dengan mulut yang ternganga luas * sungguh la tak sopan.. >_<.. hahaha !

macam mana nak hilangkan rasa ngantok yang bermaharalela nie kan..coz aku dh google dh kan,,, heehehe

1 ) pasang niat

pasang niat kenapa nak study??of coz la untuk nak jawab exam.. nk bagi lulus..nk dapat result fliying colour kan..then ??? :)..hihihi semangat yang tinggi,jitu..kental mesti lah ada untuk melawan iblis-iblis nie.. : D

2) study dalam jangka waktu yang pendek.

errr...study 15 minutes then facebooking 30 minutes aci dak??? hahahaha sorrii..permintaan ini tidak akan diliayan..peryataan ini bermaksud.. study dalam tempoh masa yang tidak lama..kemudian jenjalan menghirup udara yang segar.. then sambung study semula.. see??ngantuk akan hilang kalaiu buat macam nie..macam aku ni ha..study pastu jenjalan dalam blog.. lalalalaallala :P JK!

3) dapatkan tidur yang mengcukupi..

statement ni bermaksud dapatkan tidur yang CUKUP.. dats means..xleyh lebih..xleyh kurg.. bagi cukup 7 or 8 jam * ala-ala bayi gitu.. haha tidur yang cukup dapat memberi impak yang sgt besar.. myb waktu yang kita study untuk 2 jam sama dengan 4 jam.. see?? jadi ..kita akan mempunyai semangat yang tinggi untuk study if effect dy sebegitu rupa ..kn???

4) minum air kosong..

chekgu aku pernah pesan masa dolu2 lah..masa belajar..prepare segelas iar dekat depan.. lepas study.. byk sgt dh study..smpai masa pun xlarat nk angkat dh.. minum air.. selain menghilangkan nagntuk,,dapat jugak otak kita ni berhenti rehat & mendigestkan apa yg telah kita baca td...jadi.mmg xheran la aku akan prepare 1 botol air 1000 ml.. dan xsampai 2 jam ..air tu akan habis.. xcaya cer tanya member ak.. hikhikhik.. pastu qeja mengulang toilet lak.. hailaaa.. :D..

5) pamerkan tujuan anda belajar di hadapan anda

mybe letakkan kata2 semangat di hadapan kita sewaktu kita study kan..if masa upsr.pmr..spm kita leyh buat macam tu.. why not kita ulang resepi kejayaan kita ni pada masa sekarang.. kan?? tulis la...SAYA INGIN BERJAYA DAN MENDAPAT 4 FLAT ..hahaha aku bakal buat untuk sem yang terakhir ni.. :) ye kot..

6) memakai benda wangi

heehehe..bende ni xde dalam miss google tow.. but ni pendapat aku sendiri..n aku sendiri mempraktikkan dy. :)..  bila je ngantuk..aku akan ambik something yang wangi.. something yang boleh mententeramkan jiwa. *chewah.. jadi..aku akan ambik lotion ..sapu dekat muka ..hidu bau wangi.. dis is one of de aroma therapy...xpun bedak pun cukup..pakai bedak waktu nk study..bek pi lah kengkawan nk cakap ape pun..janjji kita bolef fokus dalam study.. kn?? hehehehehe

7) belajar sambil menulis..

belajar,belajar,belajar.. serius boring kn..mata je gerak,,mulut terkumat kamit membaca..seriusss  BORING....so why not kita menggerakkan anggota badan kita sekali...menulis,,sambil study..pastu tulis balik apa yang kita belajar.. disamping menggerakkan otot-otot kita nieyh..dapat lah juagak tu melekat dalam kepala ni ciket.. :)

sekarang ni kan musim exam..jadi dapat lah mempraktikkn tips ni serba sedikit.. arigatou. !

No comments: